De plusklas groep 7/8 werkt in het werkboek Ik Leer Leren. Het helpt je om makkelijker te leren leren. Leren is niet alleen maar oefenen van de lesstof, maar zoveel meer. Je zou kunnen zeggen dat leren leren een soort route is.Tijdens deze route leer je ondermeer hoe je jezelf rustig kunt maken en wat je kunt doen als het leren even niet wil. . De leerlingen leren over concentratie, over hoe je op de beste manier huiswerk kunt maken, tips die hen kunnen helpen om de agenda in te vullen, welke manieren van leren er zijn en hoe hij of zij het gemakkelijkst kan leren.

Ook moeten ze met een ontdekkaart werken waar ze een powerpoint van moeten maken.

Daarnaast filosoferen we  met het  "billetjes-bloot-spel"

-------------------------------------------------------------------------------------------

De plusklas groep 5/6 werkt ook met een ontdekkaart waar ze een powerpoint over moeten maken.

Het billetjes-bloot-spel: Het filosoferen in deze groep is leuk, er komen leuke antwoorden uit deze groep. Ze denken erover na en hebben vaak logische antwoorden. Kritische kinderen zijn het, die spannende, filosofische vragen aan elkaar stellen, het met elkaar bepraten om elkaar te plagen en tot denken uit te dagen, om met elkaar van gedachten te wisselen, om met elkaar van gedachten te wisselen en om van elkaar te leren.

--------------------------------------------------------------------------------------

 

Verder werken allevier de plusklassen met Brainboxen. Brainbox over Dieren en brainbox  De wereld rond. Binnen een paar minuten moeter een plaatje met tekst en afbeeldingen onthouden worden. Als de tijn voorbij is, dan krijgen de kinderen 8 vragen om te beantwoorden. Ze mogen het plaatje met de afbeeldingen en tekst niet meer teruglezen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

De kinderen werken ook met de techniekkisten, die we gemaakt hebben op school.

bv  techniekkist: Building a wall with cement and bricks * Make a melody with a musicbox * Make paper planes * Make a rocket balloon * Make a construction with Lego duplo.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De leerlingen van groep 7/8  werken nu aan een technische of aan een creatieve opdracht.

 

SCHOOLJAAR 2016 - 2017 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

            

September 2016           

Je zou denken dat hele slimme kinderen met gemak door de basisschool lopen, maar dat is niet altijd zo. Juist door hun voorsprong met leren vinden ze weinig uitdaging in de dagelijkse lessen. Om deze leerlingen op een positieve manier te prikkelen bieden wij de plusklas aan. De kinderen worden op een andere manier uitgedaagd. Op 2 momenten in de week komen deze leerlingen samen in kleine groepjes. Ze worden dan begeleid in zorg en onderwijs. De Plusklas is geen klas waar je alleen maar leuke dingen doet.Er worden ook hier duidelijke eisen aan de leerlingen gesteld. In de Plusklas wordt gewerkt aan de werkhouding, werk- en leerstrategieën, presentatietechnieken en denkstimulering. De leerlingen kunnen aan de slag met o.a. filosofie, projecten, wereldoriëntatie, eigen werk en ze "leren leren".

KIJKT U af en toe met ons mee?


 1 oktober 2015

De kinderen van de plusklas gaan aan het werk met de ontdekkaarten van "Zoek het zelf uit". Ze leren leren, leren fouten te accepteren, ze leren door te zetten en ze leren presenteren. Elk kind heeft een ontdekkaart uitgekozen en gaat ermee aan de slag.

 

Op woensdagmiddag 07 oktober a.s gaan Mohammed,Aiden, Veerle, Malai, Liam en Iris naar de Kinderuniversiteit in Wageningen. De kinderuniversiteit is alleen voor de kinderen. De colleges van de kinderuniversiteit beginnen klokslag 13.30 uur. De kinderen moeten een goed afsluitbaar, doorzichtig (jam)potje meenemen met daarin 6 suikerklontjes. Wat ze daarmeegaan doen....? 


 

februari 2015

Proef: Laat limonade verdwijnen

Wat heb ik nodig?een diep bord, een glas, een waxinelichtje, een lucifer en natuurlijk limonade.

Stappenplan: Ik kwam bij het tafeltje met de proef laat limondade verdwijnen. Er stond een bord met een laagje limonade en in het midden een waxinelichtje.Ik moest eerst een lucifer aansteken, dat vond ik best eng, want dat had ik nog nooit gedaan maar probeerde het toch.Het waxinelichtje ging aan en blies de lucifer uit.Toen moest ik het glas omgekeerd over en toen gebeurde het.

Opeens verdween de limonade  van het bordje., ik vond het echt bizar want ik dacht, hoe kan dat nou? Toen haalde ik het glas er weer vanaf en zag de limonade weer terugkomen. Ik wist niet hoe het nou eigenlijk zat., maar toen zei Aiden: het komt door de zuurstof, want het glas neemt de zuurstof van het kaarsje in beslag.

Hoe kan dat?

Als je het glas over het kaarsje zet, neemt de kaars de zuurstof op. Want vuur heeft zuurstof nodig om te blijven branden. Als alle zuurstof op is, gaat de kaars uit. Doordat er geen zuurstof meer in het glas zit, is er ruimte over. De limonade gaat naar binnen om die ruimte op te vullen.

Veerle Leeuw (groep 6)

-----------------------------------------------------------------------------------

februari 2015

Proef:Rozijnen laten bewegen

Wat heb ik nodig? een glas, rozijnen en doorzichtige frisdrank met prik

(bv seven-up).

Stappenplan: Ik vul het glas met frisdrank. Pak wat rozijnen en laat ze in het glas vallen. De gerimpelde bolletjes komen tot leven. Dat zag er cool uit.

Hoe kan dat?

In de frisdrank zit prik. Die zorgt ervoor dat de rozijnen bewegen. De gasbelletjes nemen de rozijnen mee omhoog. Eenmaal boven aangekomen, verlaten de belletjes de frisdrank. De gerimpelde bolletjes zinken hierdoor weer.

Liam Raaphorst (groep 5)

---------------------------------------------------------------------------------

januari 2015

Proef: Peper en Zout

Wat heb ik nodig: Fijne peper, zout, een ballon en een tafelblad.

Stappenplan: Ik strooi wat peper op tafel en ook wat zout. Toen ik de peper en zout door elkaar had vermengd ,moest ik een ballon opblazen.

Toen wreef ik de ballon over mijn haar.Daarna hield ik de ballon 5 centimeter boven het zout en de peper. Wat gebeurde er? De perperkorrels plakken aan de ballon. Echt te gek!  

Hoe kan dat?

Als je met de ballon over je haar gaat, wordt die statisch. De peperkorrels zijn klein en licht. De statische ballon trekt ze makkelijk naar zich toe. Het zout blijft liggen, want die korrels zijn groter en zwaarder.

 

Malai Roodbeen (groep 6)

---------------------------------------------------------------------------------------

januari 2015

Proef: De zwevende M

Wat ik nodig had? een glas, lauw water en M&M's (zonder pinda's)

Stappenplan: Wat ik moest doen is, ongeveer 2 cm lauw water in het glas doen, daarna moest ik de M&M's in het water leggen met de M naar boven. En dan wachten.

Wat zag ik"De kleuren van de M&M's lossen op in het water. Maar de letter M niet. Die blijft. 

Hoe kan dat?

Op elke M&M staat een kleine letter M. Die is er met een speciale eetbare inkt op gedrukt. Die inkt lost niet op in het water. Omdat de M lichter is dan water gaat -ie drijven.

Aiden Raaphorst (groep 6)

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 januari 2015 

 

Proef: Maak een vierkante zeepbel

Mijn partner en ik hebben een proefje gedaan.

Je hebt nodig: 8 kokindjes (dropjes), 12 coctailprikkers, een bak van 10 cm diep een eetlepel, afwasmiddel en water.

Stappenplan:Doe een eetlepel afwasmidel in de bak. Vul de bak verder aan met water. Roer het voorzichtig door elkaar, maar let op , het mag niet aan schuimen. Maak een kubus met de kokindjes en de coctailprikkers. De dropjes zijn de joekjes. Maak je handen nat met zeepwater en haal de kubus uit het water. Doop de zijkanten om de beurt in het water. De kubus maakt een vierkante zeepbel.

Hoe kan dat?

Als je de kubus in het zeepwater houdt, ontstaan er een soort vliesjes. deze vliezen blijven aan elkaar plakken, omdat de deeltjes van het afwasmiddel elkaar aantrekken. Als de vliezen van alle kanten aan elkaar plakken, vormen ze een zeepkubus. 

Mohammed Zamour (groep 6)

 

 


november 2014

Groep 7/ 8  krijgt een ZOEK HET ZELF UIT-kaart. in de categorie geschiedenis. Dit zijn de gekozen onderwerpen. Manoj: Kernenergie. Levi: Oude schepen. Nathalie : Geschiedenis van het geld. Anouk: Prehistorie.

Manoj en Levi gaan ook nog aan de gang met de techniekkist en hebben een opdracht gekozen met alufolie. rietjes, een bel en nog meer alarmzaken. We zijn benieuwd.

Met Groep 5/6 zijn we aan het filosoferen. Het is wel even wennen, want als volwassene mag je nu eens niet je mening geven Het gaat om het denken van de kinderen en om hun antwoorden.Het enige wat ik als gespreksleider mag doen, is vragen stellen en beurten geven. Soms hebben we bij de kaartjes mooie illustraties, die goed te gebruiken zijn om de creatieve denkvaardigheden van kinderen te ontwikkelen.

 

============================================================

oktober 2014

Dit schooljaar 20142015 is de plusklas ook weer van start gegaan, met 5 leerlingen uit groep 5/6 en 4 leerlingen uit groep 7/8. In de eerste weken hebben we gewerkt met het kwaliteiten- en het complimentenspel. 

Daarna had Groep 7 /8 had een opdracht met spaghetti en marshmellows: wie maakt de hoogste toren. Net als het programma Checkpoint was het de jongens tegen de meisjes. Uitslag De meisjes hebben de hoogste toren gemaakt en hebben gewonnen! Met de leerlingen van groep 5/6 zijn we begonnen met wat je talenten zijn.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

============================================================


Schooljaar 2013-2014

Ik ben Bartek Stasiak en ik zit in groep 7 en ik zit in de plusklas.Samen met Manoj Levi Rafael Anouk Indy Nathalie.En we waren op 3 oktober naar een universiteit geweest in Wageningen.Daar was een hoorzaal met een professor die vertelde over natuur en energie. Toen was er om 15:00 pauze.

Entoen gingen we naar een andere hoorzaal.Met nog een professor die vertelde over waterzuiveren

Toen gingen we naar het LAB daar maakte we een waterzuiveringssysteem van een petfles met aarde,

steentjes , zand en watjes  gaasjes en toen waren we klaar en gingen naar het podium daar waren alle diploma’s uitgereikt dat duurde wel drie kwartier daarna mochten we weg we kregen nog een tasje met een beker en pepermunt en nog en nog wat.

En in de plusklas zijn wij muur kranten aan het maken en doen we proefjes en we doen spelletjes schaken 3d boter kaas en eieren  en het spel wie wist het.

 

 

 


Ik ben Levi van Tuil en ik zit in de plusklas met Manoj en Bartek ,Rafael  Anouk Nathalie en Indy.

We gingen een keer naar de universiteit in Wageningen.Het was op 3 oktober op een woensdag.

We moesten wachten op het podium .we werden in 2 groepen gedeeld.

Toen gingen mijn groep  naar de hoorzaal daar stond  professor Louise Vet op ons te wachten.

Ze vertelde over energie en energie gebruik .Ze vertelde ook hoe je energie nog een keer kon

gebruik en.

Toen gingen we eten en drinken.

Daarna gingen we naar professor Rijnaarts

Die vertelde over de waterzuivering en hoe we energie kunnen opwekken.

Toen gingen we naar een andere zaal daar maakten we zelf een waterzuivering.

In de plusklas maken we een muurkrant.

We doen ook vaak spelletjes.

We doen soms een proefje.

 


Ik ben Manoj Roodbeen en ik zit in de plusklas en ik zit in groep 7 en dit zijn de kinderen waarmee ik in de plusklas zit.  Bartek,  Levi,  Rafael,  Anouk,  Nathalie en Indy . Indy zit als enige  in groep 8. We zijn op 3 oktober naar de universiteit in Wageningen geweest daar was een hoorzaal met een professor die heette Louise Vet die vertelde over de natuur en energie.

Toen was er  pauze  en daarna gingen we naar een andere hoorzaal met nog een professor die heette Rijnaarts en hij vertelde over waterzuiveren toen gingen we naar  het LAB daar maakte we een waterzuiveringssysteem  van een petfles met aarde steentjes watjes en gaasjes en zand toen waren we klaar en gingen  we naar het podium daar werden alle diploma’s uitgereikt dat duurde wel drie kwartier daarna mochten we weg we kregen nog een tasje met een beker, rolletje pepermunt en nog wat papieren.

En in de plusklas maken we muurkranten en doe we proefjes en nu zijn de meisjes iets met een lapbook aan het maken we doen soms ook schaken en het spel wie wist het, dat is net zoiets als het propjesspel. Dit was mijn verhaal.

 


                       De plusklas

Hallo, ik heet Rafael Back, ik zit in de plusklas.

Het is heel leuk in de plusklas, we doen van alles

In de plusklas.

3 oktober 2013 gingen we naar de kinderuniversiteit, er mochten

alleen kinderen daar naar toe.

De ouders mochten de kinderen alleen brengen.

Als eerst gingen we naar een hoorzaal,daar kwam een professor,

Die heette Louise Vet, ze ging ons allemaal vertellen

over de natuurvervuiling wat mensen allemaal

op straat gooien enzo. Toen het voorbij was

mochten we allemaal een fruitstick en een bekertje

limonade. Daarna gingen we naar beneden want we

waren boven. Beneden gingen we naar een ander lab

Daar kwam ook een andere professor, die heette Rijnaarts.

Die ging ons vertellen hoe je vies water in schoon water moest veranderen. En dat gingen we nadoen, bij sommige

lukte het en bij sommige niet. Wat we gingen maken mochten we  mee naar huis nemen maar dat deed ik niet. Daarna gingen we naar een grote hal, daar kreeg iedereen

een diploma en we kregen een tasje mee, in dat tasje

was van alles, ook een rolletje pepermunt, daarna

mochten we naar huis.

einde!

 

 


JUNIOR SCIENCE LAB

Manoj, Levi, Jesse, Nathalie en Anouk, 5 van de 30 kinderen, zijn aankomende woensdag in de universiteit van Wageningen te vinden. Zij mogen meedoen aan  het Junior Science Lab. In het Junior Science Lab zijn de kinderen die middag “de onderzoekers”. Het thema is ‘Landschap & Inrichting’. Ze gaan in groepjes aan de slag met een GPS en ze gaan een ontdekkingstocht maken over de campus van Wageningen UR.

 


De Plusklas geschreven door Marijn Groeneveldwink


De Plusklas geschreven door Kalle Tuinema.cool

Elke week op dinsdagmiddag zit ik van 1 tot 2 uur in de plusklas. Het is leuk, maar vooral heel leerzaam. Wij begonnen met een zelfopdracht. Iedereen mocht een onderwerp uitkiezen.Juf Els had een heleboel bladen met onderwerpen, zoals bijvoorbeeld het onderwerp over film( die had Marijn) .Ikzelf had over planeten. Manoj had het over de Romeinse tijd en Indy en nathalie hadden het over “vrede voor altijd”. Inmiddels hebben we dit zelfproject al afgerond. Een paar weken geleden zijn we ook begonnen met proefjes. Iedereen mocht een proef uitkiezen uit Manoj’s proefboek. Kortom: het is leuk en leerzaam in de plusklas.


 

De Plusklas geschreven door Nathalie Westenberg.wink

Ik ben nathalie en zit in de plusklas. Samen met Indy, Marijn, Kalle en Manoj. We doen veel leuke dingen, bv. Engelse memory., rekenspelletjes. En krantenknipsels, dan moet je thuis een stukje uit de krant knippen en op school voorlezen en uitleggen aan de anderen en dan gaan we erover praten. We hebben ook nog een muurkrant gemaakt, dat is een groot vel papier waarop je gaat schrijven en tekenen over een onderwerp. We hebben ook elke week van iemand anders een proef die je thuis moet voorbereiden en het daarna op school moet laten zien.


De Plusklas geschreven door Manoj Roodbeen.laugh

Ik zit elke week in de plusklas. Elke week laat iemand een proef zien. We maken ook een muurkrant, ik deed het over romeinen. We doen ook spellen, bijvoorbeeld Denksleutel. Ik doe ook Engels memory. In het begin moesten we ook een krantenknipsel meenemen van thuis, je moest het eerst voorbereiden thuis en het daarna in de plusklas voorlezen en bespreken.


De Plusklas geschreven door Indy Rikken.cheeky

Hoi ik heet Indy, ik zit zelf in de plusklas en daarom schrijf ik erover. De plusklas is speciaal voor kinderen die zeker meer werk aankunnen. Het is erg leuk , omdat we ook proeven doen en ook rekenspelletjes en ook doen we krantenknipsel voorbereiden, dan moet je vertellen waar het over gaat.We doen ook muurkrant maken, dan moet je een onderwerp uitkiezen en dan zoveel mogelijk informatie erover schrijven en tekenen. Ik heb met Nathalie een banner gemaakt over de 2e wereldoorlog en we hebben ook nog stukjes verhaal bijgeschreven.We hebben de muurkrant nu wel af, ik vind hem  zelf ook heel mooi.